Koffie op de werkvloer

Koffie op de werkvloer image Koffie op kantoor of in de werkplaats is belangrijk. Collega’s komen elkaar tegen bij de koffieautomaat, wisselen nieuwtjes uit, kunnen collegiaal koffie voor elkaar meenemen. Zo wordt de functie van een automaat belangrijker dan alleen de koffie.

Toch is ook de smaak van belang. Als iedereen op kantoor de koffie niet te drinken vindt, dan klaagt men daarover. Koffie moet gewoon goed zijn, dan hoor je niemand. En, het heeft positieve effecten op de werklust!

Nederland: een persoon drinkt 142 liter koffie per jaar. Dat zijn 3,2 kopjes per dag. Alleen in Scandinavië is de koffieconsumptie hoger. Italië staat op de twaalfde plaats. 44% Van de koffiedrinkers drinkt ‘em het liefst zwart. De rest heeft ‘liever cappuccino’. Van de Nederlandse bevolking (12 jaar en ouder) drinkt bijna 80% regelmatig koffie. Ruim 70% van alle koffie wordt thuis gedronken en een kleine 30% buitenshuis, zoals op het werk en in het café. De koffie in Nederland wordt in 95% van de gevallen door de werkgever betaald.

In Nederland bestaan ruim 100 aanbieders van koffieautomaten die zich op de zakelijke markt richten (exclusief horeca), de meeste bedrijven leveren daarbij ook de bijbehorende koffieproducten.

Het meest populaire concept op de werkvloer is:

Levering van de automaat, de koffieproducten en de onderhoudsservice
Hierbij staat gemak centraal. U hoeft alleen de koffieautomaat schoon te houden en de producten bij te vullen. De producten bestelt u bij dezelfde leverancier. De leverancier zorgt ervoor dat de automaat het altijd doet. En mocht er toch een storing optreden, dan staan de meesten binnen de dag op de stoep voor de reparatie.
De meeste leveranciers hanteren contracten voor meerdere jaren. De automaat kunt u kopen, huren of in bruikleen geplaatst krijgen. Dit hangt af van uw wensen, beschikbare budget en afspraken met de koffieleverancier.

Trends in de koffieautomaten markt
Op de consumentenmarkt, maar ook binnen bedrijven neemt een vers kopje koffie in populariteit toe. Filterkoffie (freshbrew) verliest aan marktaandeel, verse bonenkoffie (bean to cup) is helemaal ‘in’. Kijk maar naar de Senseo en Nespressomachine, die de markt hebben veroverd de afgelopen jaren.
Variatie koffie zoals cappuccino, espresso en Wiener Melange mogen niet meer ontbreken in de automaat op kantoor. Ook koude koffie wordt steeds populairder (zoals de Frappé). Deze komt oorspronkelijk uit Griekenland (1957). In de zomer is in Griekenland de verhouding omzet warme koffie versus ijskoffie 20% respectievelijk 80%.
Ook kleine bedrijven hebben behoefte aan koffieautomaten in plaats van op de ouderwetse manier een ‘bakkie zetten’.
Machines worden steeds mooier en technisch beter. De allernieuwste automaten beschikken over een elektronische koppeling waarmee gecontroleerd kan worden hoe de voorraad is en of er storingen zijn.
Koffie op de werkvloer image De koffie automaten
De ene automaat is de andere niet. Wilt u een basic automaat (alleen koffie en thee) of juist heel uitgebreid (luxe koffievariaties). Is er een hoge capaciteit voor veel kopjes koffie tegelijkertijd nodig of is een langzamere uitvoering ook mogelijk? Gebruikt u de automaat om kannen te vullen met koffie? Wilt u een ‘volautomaat’, dat wil zeggen: de bekers, suiker, melk geïntegreerd in de automaat? Dient er een betaalfunctie op de automaat aanwezig te zijn? Wilt u ook koud water tappen uit een automaat?

Inruilen
Heeft u al een automaat, en wilt u deze kwijt? Sommige leveranciers bieden een inruilprijs voor uw oude automaat, bij aanschaf van een nieuwe automaat.

De koffie
Iedereen koopt wel eens een pak koffie. Voor automaten is echter andere koffie nodig. U heeft keuze uit instant, versgemalen of verse bonen (zie de pagina soorten koffie’). Daarin zijn diverse merken te verkrijgen. Ook kunt u kiezen voor duurzame koffie, zoals Fairtrade, biologisch en milieuvriendelijk gecertificeerde koffie, die de kleine koffieboeren in de bestaande slechte economische omstandigheden steunt. Voor veel kleine boeren vormt koffie de enige inkomstenbron. Als de wereldmarktprijzen dan zo laag liggen, is elke verhoging meegenomen. Voor Fairtrade-koffie krijgt de boer een gegarandeerde minimumprijs en een premie. Soms betekent deze prijs zelfs het dubbele van de prijs die hij op de wereldmarkt zou krijgen. En dat is hard nodig! Tevens zijn de toegang tot de wereldmarkt en de handelscontacten die boeren dankzij certificering opdoen van groot belang. Niet alleen de persoonlijke situatie van de boeren verbetert, ook omstandigheden van de hele gemeenschap, onder andere door een grotere stabiliteit in de regio.

De automaat selector
Voordat u kunt besluiten welke koffiezetapparatuur het beste bij uw organisatie past, is het handig dat u een aantal vragen doorloopt. Klik op de automaat selector!