Koffienieuws
Nieuws hoor je het eerste bij de koffieautomaat. Daarom mag hier 'n koffieautomaten nieuwsoverzicht natuurlijk niet ontbreken. Nieuws over koffieautomaten, koffie op het werk, koffie in het algemeen en alles eromheen vind je hier.
to top
Staand vergaderen scheelt 10 miljard
DEN HAAG - Het Nederlandse vergadercircuit kan tien miljard euro besparen door de stoelen uit de vergaderzaal te bannen. Vergaderen is veel efficiënter als het op twee benen in plaats van op vier stoelpoten gebeurt, blijkt uit onderzoek van TNO. Door staand te vergaderen kan het overleg met een derde bekort worden. Jaarlijks wordt er voor dertig miljard euro aan manuren zakelijk overlegd.Uit het onderzoek kwam verder naar voren dat de tijd die collega's bij de koffieautomaat doorbrengen niet noodzakelijkerwijs opgaat aan gebabbel over voetbal of het weer. ,,85 procent van de gesprekken die daar worden gevoerd, gaat over het werk,,, aldus TNO-onderzoeker Vink. ,,Even lekker koffieleuten kan dus ook heel efficiënt zijn. Door de koffiecorner op de juiste manier in te richten, kan het bedrijf ook daar veel voordeel van hebben.'' Of dat ook geldt voor de rookruimte, is niet onderzocht.
Bron: Nederlands dagblad
to top
Cateringpersoneel goed, koffie minder
Cateringmedewerkers krijgen van de Nederlandse werknemer voor vriendelijkheid een dikke acht op hun rapport. Met de kwaliteit van de koffieautomaten is het daarentegen niet zo goed gesteld. Dat blijkt uit een grootschalig onderzoek.Dat werd gehouden door Integron Performance Management. Het Rotterdamse onderzoeksbureau ondervroeg bijna 8000 werknemers in veertig organisaties in alle geledingen van de Nederlandse economie. Die geven een 7,1 als rapportcijfer voor de catering binnen hun organisatie. De kwaliteit van de koffieautomaten (6,3), het prijsniveau (6,2) en de wachttijd voor de kassa (6,7) halen het gemiddelde naar beneden. De vriendelijke medewerkers en de algemene hygiëne zorgen ervoor dat het cateringgemiddelde ruim positief blijft. Onder de kleine ergernissen worden natte dienbladen opvallend vaak genoemd.
Hoger niveauHet onderzoek ‘Facility Beleving in Nederland’ richt zich op zes kwaliteitsgebieden. Ondanks goede prestaties op het gebied van receptie, openingstijden, veiligheid en de mensen in ondersteunende diensten laat het onderzoek zien dat het imago van de facilitaire dienst als organisatie slecht is en haaks staat op de inspanningen die deze sector zich getroost om de interne klanttevredenheid op een hoger niveau te brengen.
Integron wil de facility managers helpen de werkomstandigheden te verbeteren met jaarlijks een nieuw onderzoek. Volgende versies zullen ook prestaties voor acht verschillende bedrijfssectoren, onderwijs, zorg en overheid in kaart brengen. Het eerste vervolgonderzoek wordt begin 2009 verwacht. Facility managers kunnen de prestaties van hun eigen organisatie afzetten tegen die van andere in hun eigen branche.
Motivatie
Directeur Stephan van Gelder van Integron:
“De ondersteunende diensten binnen organisaties spelen een enorm belangrijke rol op de werkplek.
Met de informatie die wij met dit onderzoek bieden, kunnen facility managers hun resultaten – en daarmee het imago binnen hun organisatie – opkrikken.
Zij hebben indirect invloed op het welbevinden van werknemers, hun motivatie, werkplezier en uiteindelijk de binding van werknemers met hun bedrijf.
Dat is altijd zo geweest, maar is in de structureel krappe Nederlandse arbeidsmarkt belangrijker dan ooit.
De kwaliteit van de werkomgeving heeft uiteindelijk invloed op de resultaten van een organisatie.”
Bron: Misset Catering
to top
Duurste koffie in Moskou
AMSTERDAM - Zuinig eten en drinken in Moskou zal moeilijk worden. Een kop koffie kost daar al 7 euro. Mede hierdoor is de Russische hoofdstad de duurste stad ter wereld.Koffie is één van de graadmeters om te bepalen hoe duur een stad is, net als de huurprijs van een appartement, de prijs van een krant en een hamburgermenu. Het is de tweede keer op een rij dat Moskou als duurste stad uit de bus is gekomen, meldt Misset Horeca. Cafés rond het Kremlin vragen 7 euro voor een kop koffie. Amsterdam heeft een 11e plaats op de ranglijst voor koffie; wij betalen gemiddeld 2,75 euro voor een bakje leut. De goedkoopste koffie is te verkrijgen in Buenos Aires waar je 1,40 euro betaalt. De tweede duurste koffiestad is Parijs (4,60 euro) en derde Athene (4,50). De Olympische stad Peking staat met een vierde plaats (4,26 euro) ook in de hoogste regionen van de lijst. De lijst is opgesteld door het internationaal consultancybureau Mercer dat jaarlijks ruim 150 steden over de hele wereld onderzoekt op de kosten voor levensonderhoud.
Bron: Telegraaf.nl
to top
Koffie voor de gewrichten en vijf andere koffie-innovaties
Koffieproducenten komen met diverse innovaties op de markt om de daling in de groei van koffieconsumptie te compenseren. Het ene product richt zich op koffie als een gezonde consumptie, weer andere producten promoten het energieopwekkende aspect van het zwarte goud.Delta Markting heeft in de VS de Joint Java Blend of Vital Coffees geïntroduceerd, gebrande koffie die goeddoet voor de gewrichten. Van deze koffie wordt gezegd dat het gewrichtspijn verminderd door het sulphur-supplement MSM, gliucosamine en chondroitin sulfaat. Er zijn in het verleden al eerder dranken die goed zijn voor de gewrichten op de markt gebracht, maar dit is het eerst koffieproduct. Koffiebesjes worden ook steeds populairder. Dat is te zien aan twee koffiebessenproducten. One World Enterprises heeft zijn serie van sapdranken in kartonnen verpakkingen uitgebreid met met klaar-om-te-drinken O.N.E. (One Natural Experience) Coffee Berry Juice met aardbeien. De producent claimt dat het sapje vol met anti-oxidanten te zitten.
Het andere product met koffiebessen is Michel Power Energy Drink – Coffee Berry, in Zwitserland op de markt gebracht door Rivella. Dit energiedrankje bevat sinaasappelsap, mango-puree, limoensap, perensap, bananenpuree en vitamine C en koffie-extracten. De koffiebes in een cocktail van fruit is een unieke samaak op de energiedrankenmarkt. Cappuccinos staan niet bepaald bekend om hun lage calorieën, daarom is Kraft Goods Global in de Verenigde Staten onlangs gekomen met de 100-calorieën per bakje-claim. De Cappuccino Mix 100 Calorie Packs zijn verkrijgbaar in de smaken mokka en french vanilla, met vijf zakjes in een doos. De 100- calorieënverpakkingen hebben hun populariteit al in andere eet- en drankcategorieën bewezen, dit is de eerste keer dat het op de koffiemarkt te zien is.
In Australië kwam Parmalat met de Icebreak Loaded Flavoured Milk in de smaken ijskoffie en guarana. Icebreak, een van Australia’s grootste producenten op het gebied van ijskoffie, wil hiermee een graantje meepikken van de populariteit van energiedrankjes. Energieopwekkende melk in combinatie met koffie en guarana is volgens Datamonitor een interessante ontwikkeling in deze categorie.
New Orleans Coffee lanceerde Cool Bew Cool Brewed Instant Coffee op de Amerikaanse markt, vloeibaar geconcentreerde koffie in een opmerkelijke verpakking – een fles met een ingebouwd doseermechanisme. Van deze koffie wordt gezegd dat het met kou gefiltreerd proces ondergaat. Het product is in verschillende smaken te verkrijgen. Doseerflessen zijn al op de markt voor onder andere thee, maar dit is de eerste voor koffie. Het met kou gefiltreerd proces is ook nieuw.
Bron: Bizz
to top
Koffie beter middel tegen dip dan hazenslaapje
AMSTERDAM - Koffie is het ultieme pepmiddel. Waar Brits onderzoek eerder heeft uitgewezen dat een kort hazenslaapje het beste middel is om een oppepper te krijgen, hebben Franse wetenschappers aangetoond dat koffiegebruikers meer bij de les zijn.Dat meldt De Telegraaf maandag. Enkele jaren geleden bleek na langdurig onderzoek van Britse wetenschappers dat een half uurtje plat na de lunch (of een korte periode ongestoord met het hoofd op de handen achter het bureau) wonderen doet voor de dip waar veel werknemers last van hebben.
Het zette veel bedrijven er toe dit moment elke dag in te plannen voor het personeel, waardoor ze het werk af zou kunnen met minder mensen.
MiddenlijnEen groep Fransen was niet overtuigd van deze methode en onderwierpen 270 vermoeide mensen aan een test in de auto waarbij de middenlijn op een rechte weg niet geraakt mocht worden. Deze deelnemers werden in drie groepen verdeeld: de koffiedrinker, de cafeïnevrije koffiedrinker en een groep mensen die een hazenslaapje van een half uur -ook wel powernap genoemd- had gedaan.
Van de koffiedrinkers raakten 27 deelnemers de streep, bij de uitslapers reden 84 mensen over de lijn en de cafeïnevrije automobilisten waren het meest versuft; 159 keer raakten de banden de middenlijn.
Bron: nu.nl
to top
Koffie drinken is tóch gezond
WASHINGTON - Wie tot zes koppen koffie per dag drinkt, loopt geen gevaar daar vroeg aan dood te gaan.Sterker nog, bij middelbare vrouwen lijkt de kans op een vroeg einde door een hartaandoening dankzij het regelmatig drinken van koffie, zelfs af te nemen.
Dat blijkt uit onderzoek van de Universiteit van Madrid in Spanje, dat dinsdag gepubliceerd is.
Eerdere onderzoeken naar de consumptie van koffie gaven een wisselend beeld; soms bleken er voordelen, soms waren er nadelen. Naar nu blijkt is koffie dus minder ongezond dan tot nu toe werd gedacht, stellen de onderzoekers, die meer dan 120.000 mannen en vrouwen in de Verenigde Staten onderzochten.
Koffie bevat cafeïne, een verslavende en oppeppende stof. De onderzoekers denken dat deze stof zorgt voor de vermindering van het aantal hart- en vaatziektes onder koffiedrinkers.
Bron: AD.nl
to top
Spelen in de koffiecorner
In je koffie- of lunchpauze op de Wii van de zaak. Voor veel medewerkers van Ordina is het de normaalste zaak van de wereld. Ze worden zelfs aangemoedigd, want het is ook gezond om onder werktijd te bewegen.Op een groot aantal locaties van de Consulting- en ICT-dienstverlener hangt, naast de koffieautomaat, een grote flatscreen tv. En onder die tv liggen vier Wii controllers netjes naast elkaar. Voor wie er even over nadenkt klinkt het eigenlijk heel logisch. In een bedrijf waar de computer een hoofdrol speelt, kan het geen kwaad als medewerkers geregeld even flink bewegen. Dan kun je als bedrijf een inpandig fitnesscentrum inrichten, maar dat betekent extra begeleiding, omkleden en douchen achteraf. Allesbehalve laagdrempelig dus. De spelcomputer van Nintendo daartegen lijkt de ideale compagnon om even de gedachten te verzetten en op een leuke manier RSI te voorkomen.
Toch is RSI-preventie niet de enige reden om de Nintendo Wii structureel een plek te geven naast de koffieautomaat. Arbeidspsychologen weten dat door ontspanning op de werkvloer het ziekteverzuim afneemt. Met als hoogste doel: een gezonde geest in een gezond lichaam. In die zin mogen Ordina medewerkers niet erg hard klagen. Het hoofdkantoor in Nieuwegein is van alle gemakken voorzien. Opvallend genoeg is de Wii een belangrijke bouwsteen geworden in Ordina’s uitgebreide gezondheidsbeleid. De constant spelende mannen en vrouwen in pak zijn het levende bewijs.
Het hele idee komt uit de koker van gezondheidsmanager Erik van der Ploeg, bij Ordina belast met de uitvoering van ARBO-wetgeving, verzuim- en preventievraagstukken. In eerste instantie gingen de handen niet op elkaar. In de baas zijn tijd computerspelletjes spelen? Door een simpele rekensom wist hij de juiste mensen te overtuigen van het nut van zijn plan: ‘Als je het naar je zin hebt op je werk, gaat het ziekteverzuim omlaag. Dat is aan te tonen en uit te rekenen. Als bedrijf kun je zo miljoenen besparen’, vertelt hij enthousiast.
Al voor de Wii in december 2006 op de Nederlandse markt kwam, werd zijn nieuwsgierigheid geprikkeld. YouTube-filmpjes trokken hem over de streep. Dit was iets voor Ordina, wist hij meteen. In mei werden de eerste Wii’s op diverse Ordina-kantoren geïnstalleerd en sindsdien wordt er de hele dag op gespeeld.
Voor Business Consultant Ronald Konijnenberg (27), zelf fanatiek gamer, is het logisch. ‘Als je de hele dag op een hoog abstractieniveau werkt, word je daar op een gegeven moment suf van.’ Afgelopen najaar werkte hij op het Ordina-hoofdkantoor in Nieuwegein aan zijn eerste grote project. Met om de hoek de Wii. ‘Het is dan fijn om even je gedachten te ontladen en een potje tennis te spelen.’ De Wii staat niet ergens in een achterkamertje, maar op een drukbezochte gang waar veel personeel en bezoekers langskomen. ‘Dat hebben we bewust gedaan’, vertelt Van der Ploeg. ‘We zien dat niet alleen de jongste generatie graag meespeelt maar ook de oudere consultants. Het zijn geen gamers misschien, maar ze zijn niet weg te slaan bij de Wii.’
Ordina blijft een bedrijf waar geld verdiend moet worden, dus hangen naast de Wii twee bordjes met daarop de huisregels. Onder kantoortijden mag alleen Wii Sports gespeeld worden. En het is niet de bedoeling om dat langer dan een kwartier te doen. Maar na kantoortijd is het geen probleem om ook andere games te spelen. Voor de Ordina-medewerkers is de lol er voorlopig nog niet vanaf, vertelt gezondheidsmanager Van der Ploeg: ‘De Wii is hier allesbehalve een gimmick. Je ziet dat de interesse van medewerkers om te gaan sporten wordt opgewekt.’ Zijn enthousiasme over de spelcomputer lijkt over te slaan op het personeel. Zo komt een groepje accountmanagers geregeld bij elkaar om ‘even te ontladen’ en op de Wii te golfen. En dan is er de ‘Ordina Davis Cup’. Een competitie waarin verschillende Ordina-vestigingen tegen elkaar Wii’en. Dat het niet zomaar een spelletje is, blijkt als Van der Ploeg bloedserieus stelt: ‘Natuurlijk worden alleen de beste spelers van de afdeling afgevaardigd. We trainen flink, het is niet iets waar je licht over moet denken.’
Bron: DePers.nl Zie ook: YouTube filmpje
to top
Consument koopt steeds meer via web
Dinsdag 5 februari 2008 De Nederlandse consument is gek op kopen via internet. Op de Europese ranglijst van landen waar het meest on-line wordt gekocht, staat Nederland op de vierde plaats na Engeland, Duitsland en Frankrijk.Het afgelopen jaar werden door Nederlandse consumenten ruim 65 miljoen artikelen besteld, aldus een onderzoek door de European Interactive Advertising Association (EIAA). Het meest gekocht worden: mobiele telefoons, financiële producten, meubilair, auto- onderdelen en vakanties.
Overlijdensverzekering wordt fors goedkoper
Overlijdensrisicoverzekeringen zijn flink goedkoper geworden als gevolg van de toenemende transparantie die vergelijkingssites bieden. Maar uit een onderzoek door Independer.nl blijkt dat verzekeraars hun klanten niet op deze forse premieverlagingen wijzen. Nieuwe aanbieders brengen scherpgeprijsde producten op de markt. Wie wil overstappen, moet wel letten op zogeheten en-blocbepalingen, waardoor de verzekeraar in de toekomst eenzijdig de premie kan verhogen.
Makkelijker klagen over verkoper aan de deur
Consumenten die producten kopen via directe verkoop, bijvoorbeeld op verkoopdemonstraties of rechtstreeks aan de deur, kunnen sinds deze maand met een geschil terecht bij de Geschillencommissie Directe Verkoop. Dat geldt echter alleen als de betreffende onderneming ook lid is van de Vereniging Directe Verkoop. Op de website van de geschillencommissie (www.degeschillencommissie.nl) is te zien of een ondernemer aangesloten is bij de geschillencommissie.
Koffieleuten is goed voor het geheugen
Kletsen met collega’s is goed voor de werkprestaties. Een dagelijks tienminutenpraatje bij de koffieautomaat verbetert het geheugen én het denkvermogen. Dat blijkt althans uit een onderzoek door de Universiteit van Michigan, waarover Management Team bericht op mt.nl. Dus in plaats van hersenkrakers als sudoku’s, gewoon even ‘kleppen bij een bakkie’. Uit eerdere onderzoeken was al gebleken dat het geheugen minder wordt door een tekort aan sociale contacten, bijvoorbeeld als gevolg van pensioen of ontslag.
Bron: BN/DeStem
to top
Potje dweilen
Zaterdag 2 februari 2008 Gisteren kwam ik pas laat op de redactie aan. Dat zat zo: vlak voor ik thuis de deur uit wilde, mikte ik in al mijn klunzigheid een potje van een plank. De hele keukenvloer lag vol gelukbrengende glasscherven én Italiaanse kruidenmix.Een mengeling van scherp en plakkerig. Wat een zwijnenstal! Dat werd dus eerst scherven rapen, vervolgens stofzuigen en tot slot - hoe toepasselijk in deze periode - dweilen. Daarna rook het nóg naar koude lasagne.
Uiteraard vermoedden mijn collega's een andere oorzaak voor de vertraging. Dat ik na een bezoek aan de Steenbergse gemeenteraad de eerste leutneutbonnen al had opgemaakt, maar niets was minder waar. Meteen was ik naar mijn eigen stalletje gereden om te slapen als een os. Werd niet geloofd.
Zo veel wantrouwen wordt altijd snel afgestraft. En ja hoor, bij de koffieautomaat hoorde ik plots de vreselijkste verwensingen. 'Duw ik goddomme op het knopje voor een hele kan', riep een mederedacteur, stuntelend met een in rap tempo overstromend bekertje. Om daar, toen hij de uitknop had gevonden, kreunend aan toe te voegen: 'Hoe krijg ik deze troep nu weer opgeruimd?'
Dat zullen cafébazen over een dag of vier ook wel denken. Klein tipje: geen pelpinda's. Ik was eens in een feestzaal waarin de uitbater wél mandjes aardnoten met schil had gezet. Met bier wordt dat bruine drab. Zijn personeel kon de fraaie houten vloer vijf keer schrobben.
Ooit raakte ik trouwens op een soortgelijk feest een contactlens kwijt. Een fractie van een seconde dacht ik: ik duik op de grond om te zoeken. Maar tussen gemorst gerstennat en glasscherven (al zijn ze van plastic) is het lastig zoeken naar zo'n klein scherpstellertje. Al glimt het nog zo hard. En eerlijk is eerlijk: zo helder zag ik al niet meer, toen ik de beide zichtversterkertjes nog wel op de oogbol had.
Hoe de weersomstandigheden ook zijn, dat slechte zicht komt ook tijdens vastenavend veel voor. Je hoeft dus geen Nostradamus te heten om te voorspellen dat volgende week (woensdag? donderdag?) meer mensen laat op hun werk verschijnen. De smaak in hun mond: een mengeling van scherp en plakkerig. Verzoekje aan alle bazen en collega's. Word niet kwaad, gun ze het voordeel van de twijfel. Na een uitbundige vastenavend kunnen ze er weer lang tegenaan en zeg nu zelf: ze kunnen bij jullie toch best een potje breken?
Dus geef ze maar snel een bakje koffie. Of liever een hele kan. Bron: BN/DeStem
to top
Geld uit koffieapparaat tankstation gestolen
11 januari 2008 STAPHORST - Bij een tankstation aan de A28 ter hoogte van Staphorst is zaterdagmiddag de geldinhoud van een koffieapparaat ontvreemd.Vermoedelijk hebben de daders het slot van de lade geforceerd en zo de inhoud kunnen meenemen.
De politie heeft inmiddels een onderzoek naar de diefstal ingesteld. Hoeveel geld er precies uit het koffiezetapparaat is gestolen is niet bekend.
Bron: de Stentor
to top
Hardheid van kraanwater
In Nederland wordt uit ruim 200 verschillende bronnen water gewonnen. Hierdoor verschilt de hardheid van het water van gebied tot gebied. De hardheid hangt af van de hoeveelheid kalk die in het water is opgelost. De meeste waterbedrijven ontharden water dat van nature hard is.
Nadelen van hard water
Hard water veroorzaakt bij verhitting kalkaanslag. In de fluitketel leidt dit tot 'ketelsteen'. Ook in de geiser, (af)wasmachine, het koffiezetapparaat of de douchekop zet zich kalk af. Deze apparaten moeten vaker worden schoongemaakt.
Zacht water is niet alleen beter voor apparaten, het is ook voor het milieu. Bij zacht water is minder wasmiddel nodig.
Schaal van hardheden
De hardheid wordt uitgedrukt in Duitse graden (of in millimol; 1 mMol = 5,6°DH). Beneden 8°DH noemen we water zacht en boven 18°DH hard.
Bron: PWN
Britney krijgt met hulp van politie haar koffie.
UTRECHT - 03/12/07 Acht politiemannen moesten in een winkel in actie komen, omdat Britney Spears een kop koffie wilde halen.De popprinses werd achtervolgd door paparazzi en werd daardoor gedwongen om in de keuken op haar bestelling te wachten.
Toen een horde fans en andere fotografen de winkel binnenstormden, belde Spears de politie. Ze werd door acht agenten naar haar auto geëscorteerd, met haar kopje koffie. Bron: Tiscali / iMediate
to top
Roddels bij de koffieautomaat, niet negatief.
Wie beweerde er dat roddelen schadelijk is? Roddels zijn juist belangrijk voor managers! Roddels bij de koffieautomaat hoeven helemaal niet negatief bestempeld te worden. Dat is de conclusie van het Amerikaanse adviesbureau Steelcase. De manier waarop nieuws binnen het bedrijf circuleert – zowel formeel als informeel – kan volgens de onderzoekers leiden naar de beste manier om bedrijfscommunicatie op te bouwen. Vooral jonge medewerkers blijken allerlei berichten over het bedrijf rond te sturen.Volgens 64 procent van de ondervraagden wordt er op de werkvloer over het bedrijf geroddeld. Bovendien zegt 76 procent dat de berichten die daarbij worden rondgestuurd in veel gevallen ook accuraat is. Volgens Steelcase kunnen er op elke werkvloer mensen aangewezen worden die ervoor zorgen dat deze roddels tot stand komen, terwijl anderen ervoor zorgen dat het nieuws ook de ronde doet.
Managers doen er volgens Steelcase goed aan om deze bronnen en verspreiders te achterhalen. “Dit zijn immers medewerkers die heel goed weten wat er in het bedrijf aan de hand is en waarop men beroep kan doen om de nodige feedback te krijgen,” aldus de onderzoekers. “Op die manier kan het management erin slagen heel bruikbare informatie te verzamelen.”
De roddels worden volgens Steelcase meestal verspreid door de jongere medewerkers. “Slechts 9 procent van de ondervraagden tussen 18 en 24 jaar zegt dergelijk nieuws voor zich te houden,” voeren de onderzoekers aan. “Bij werknemers tussen 55 en 64 jaar stijgt dat tot 48 procent. Jongere werknemers hebben dan ook totale andere verwachtingen. De zoeken veel meer naar informatie over hun bedrijf.”
De roddel blijft ook niet langer beperkt tot de omgeving van de koffiemachine. “Ongeveer 10 procent zegt dergelijke informatie te verspreiden via e-mail of instant messenger, terwijl 33 procent dat gewoon aan het bureau van een collega doet,” wordt er opgemerkt. Bij 59 procent van de bedrijven is e-mail trouwens ook de meest populaire manier om formele communicatie te voeren met de medewerkers. Bron: Managing21.
to top
Geen relatie tussen koffie en risico hart- en vaatziekten
Uit diverse grote bevolkingsonderzoeken blijkt geen relatie tussen koffieconsumptie en het risico op hart- en vaatziekten. In sommige onderzoeken lijkt koffiegebruik zelfs te beschermen tegen hart- en vaatziekten.Dit is een van de conclusies die te lezen valt in het eerste hoofdstuk van de nieuwe brochure “Koffie, hart en bloedvaten” die gratis kan worden aangevraagd bij het Voorlichtingsbureau voor Koffie en Gezondheid.
Lang heeft men gedacht dat koffie een negatieve invloed had op het risico op hart en vaatziekten. Echter, in de toenmalige onderzoeken werd nog niet gecorrigeerd voor roken of andere invloeden. In meer recentere studies is de onderzoeksopzet verbeterd. Er is nog niet voldoende wetenschappelijke informatie beschikbaar om een gefundeerde uitspraak te kunnen doen over koffie in relatie tot het risico op hartfalen. In de brochure wordt hier op ingegaan. Tevens is in de brochure informatie opgenomen over koffie en hartritmestoornissen, angina pectoris en koffie en homocysteïnegehalte. Bron: Voorlichtingsbureau voor Koffie en Gezondheid.
to top
Koffieautomaat moet zo ver mogelijk van werkplek
Bedrijven moeten de printer en de koffieautomaat in de verste hoek van het kantoor plaatsen. De lift zou zo langzaam moeten gaan dat personeel de trap neemt en ondernemers die een pand laten bouwen, zouden het parkeerterrein een paar honderd meter verderop moeten situeren. Dat zijn enkele aanbevelingen van de Denktank Sport, Bewegen en Arbeid, waarin onder andere het Nederlands Instituut voor Sport en Bewegen zitting heeft.
Te weinig aandacht voor beweging
Volgens de denktank is gezond voedsel inmiddels in veel bedrijven verkrijgbaar, maar krijgt beweging nog steeds te weinig aandacht. “Mensen stappen ’s morgens uit bed, gaan de auto in, nemen de lift en gaan achter hun bureau zitten,” zegt projectleider Peter Jan Mol. “De dertig minuten beweging per dag worden zo niet gemakkelijk gehaald.”
Bedrijfsfitness
Bedrijfsfitness sorteert tot nu toe weinig effect vertelt Mol. “De mensen die op het werk gaan fitnessen, zijn over het algemeen mensen die anders ook wel voldoende bewegen.”
Bron: De Telegraaf
Kwetteren bij de digitale koffieautomaat
Zaterdag 20 oktober 2007 - The New York Times noemt Twitter een van de snelstgroeiende fenomenen op internet. Time Magazine zegt (vrij vertaald) dat Twitter op pad is om een vette hit te worden. Newsweek meldt: "Het lijkt of de hele wereld aan het twitteren is geslagen." Dus, wat is Twitter?
Het betreft de nieuwste sociale netwerk-variant. Zoals ze zelf zeggen: "Een wereldwijde gemeenschap van vrienden en vreemden die antwoord geven op een simpele vraag: wat ben je aan het doen?" Zo'n antwoord telt maximaal 140 tekens. Dat levert een hoop ge kwetter op, want dat is de betekenis van het Engelse twitter. [...]
"Het is een digitale koffieautomaat. De ene keer praat je mee, dan ben je weer een tijdje weg. Je bepaalt zelf hoe je ermee omgaat. Ik check af en toe wat er gaande is. Dat kost niet veel tijd, het is een makkelijk tussendoortje."[...] Bron: BN de Stem
to topRomantisch dineren niet favoriet bij vrouwen:
kopje koffie drinken wel!
Tussen de e-mailregels door heeft u die bijzondere klik al gelezen. En u wilt nu niets liever dan afspreken met die mailpartner, om te ontdekken of hij of zij in werkelijkheid ook zo geweldig is. Maar hoe ziet vervolgens úw ideale eerste ontmoeting eruit? Parship vroeg het in een enquête. Verrassend: de vrouw wil helemaal niet romantisch dineren.
Het e-mailen is zó leuk dat die afspraak er nu toch maar 'ns van moet komen. En dat is altijd een spannend moment waar enige lef voor nodig is. Want wie zet de eerste stap en stelt de ander een leuke ontmoeting voor? De belangrijkste kwestie is dan ook: wát gaat het worden? En: valt de keuze wel in smaak bij de ander of - ook heel belangrijk - voelt ú zich er helemaal happy bij? De mogelijkheden zijn legio: zo kunt u kiezen voor een heerlijke strandwandeling, een cafébezoek of een meer onschuldig kopje koffie drinken. We wilden daarom graag weten hoe úw ideale eerste ontmoeting eruit ziet? U reageerde massaal op de enquête: 1519 keer om precies te zijn, waarvan 873 vrouw en 646 man.
Koffiedrinkers
Van de vier antwoordmogelijkheden scoort 'overdag een kopje koffie drinken' veruit het hoogst. 39 Procent van de vrouwen en 33 procent van de mannen kozen voor deze optie. Zijn wij Nederlanders zulke koffiedrinkers? Of is het feit dat zo'n ontmoeting overdag plaatsvindt de doorslaggevende factor? Een afspraak zonder veel alcoholica is immers wel heel veilig omdat het meestal geen uren duurt. En mocht dat wel het geval zijn, dan is daar vast een reden voor...
Activiteit
Net iets minder dan koffieleuten, maar toch stevig op de tweede plek, staat met 30 procent van de stemmen (zowel man als vrouw): het ondernemen van een activiteit. Deze antwoordoptie was wel breed geformuleerd en bestond uit: een bioscoopbezoek, een strandwandeling (uitwaaien met een vleugje romantiek) of een sportieve activiteit (je lekker in het zweet werken op die squashbaan). De gemeenschappelijkheid: samen iets leuks doen. De voordelen: ongemakkelijke stiltes zullen minder snel vallen én de activiteit leidt enigszins af van de ware reden van de ontmoeting: "Ben jij écht de grote liefde voor mij?" Dit kan heel relativerend werken.
Romantiek
Heel verrassend: na deze enquête kan definitief afgerekend worden met het cliché dat de man een kroegtijger is en dat de vrouw wegzwijmelt bij romantisch kaarslicht - tenminste tijdens een eerste date. Want slechts 13 procent van de mannen, tegen 19 procent van de vrouwen, ziet het café als de ideale ontmoetingsplek. Is een kroeg te intiem, te plat of... te alcoholisch? Wie zal het zeggen. Nog verrassender: slechts 12 procent van de vrouwen - laagste score uit de enquête! - gaat voor een romantisch diner. De mannen kunnen dit idee meer bekoren, want toch zo'n 24 procent verkiest een dergelijke avond boven andere mogelijkheden. Maar heren, u bent dus bij deze gewaarschuwd. Hoewel u de dames het liefst direct romantisch tegemoet treedt, kunt u hiermee beter even wachten totdat die tweede afspraak staat!
Goed gevoel
Tot slot: wat de ander ook voorstelt voor die eerste afspraak; het zegt nog weinig over de geschiktheid van de desbetreffende persoon. Dát merkt u pas als u hem of haar in levende lijve ziet. Wel zal de ontmoeting meer ontspannen verlopen als u een plek of manier kiest waar u zich echt lekker (bij) voelt. Ga dan ook niet in op een aanbod te gaan squashen als u toch liever een cafébezoek doet. Maar waarschijnlijk zullen dergelijke uiteenlopende wensen niet vaak voorkomen. Immers, u spreekt pas af als er sprake is van een bepaalde klik tussen u en uw mailpartner. En dan zit je vaak al redelijk op dezelfde golflengte. Ook over hoe die eerste afspraak vorm moet krijgen. Rest ons nog te zeggen: heel veel succes en geniet er te allen tijde van!
Bron: Parship nieuws
Politie pakt dieven koffieautomaat
Máxima: Nederland is één koekje bij de koffie
WRR-rapport Dé Nederlandse identiteit bestaat niet‘Zeven jaar geleden begon mijn zoektocht naar de Nederlandse identiteit. Maar dé Nederlandse identiteit, die heb ik niet gevonden.’ Was getekend prinses Máxima.
Het is even zoeken, maar tussen 150 harige hoofden zijn er bij de presentatie van een rapport van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid toch twee hoofddoekjes te ontwaren: een paarse en een zwarte. Prinses Máxima – Neerlands geblondeerde toonbeeld van geslaagde integratie – houdt een korte speech waarin ze ook haar eigen zoektocht naar de Nederlandse identiteit beschrijft.
‘Nederland is: grote ramen zonder gordijnen, zodat iedereen goed naar binnen kan kijken. Nederland is: één koekje bij de koffie’, lacht ze. Alle gesprekken met wetenschappers, hoogwaardigheidsbekleders en allochtone jongeren ten spijt, dé Nederlandse identiteit, die kan prinses Máxima niet vinden. ‘Als troost kan ik u zeggen dat dé Argentijn ook niet bestaat.’
‘Volgens cijfers van de Verenigde Naties leven er op de wereld 175 miljoen mensen in een land waar ze niet zijn geboren. Ik ben één van die 175 miljoen’, benadrukt ze. Een ANWB-paddenstoel voor haar huis met daarop de afstanden en richtingen naar Buenos Aires, Brussel, New York, Den Haag en Wassenaar zijn voor de prinses de coördinaten van haar leven. ‘Elke keer als ik wegga of thuiskom, kom ik erlangs. Ze horen bij mijn identiteit als Nederlandse.’
Goede voorbeelden te over. Zo noemt Máxima rechtenstudente Semra, die bij het slagen voor haar eindexamen haar schooltas had gehangen aan een mast met twee vlaggen: een Turkse en een Nederlandse. ‘Een mooi beeld. Een bungelende schooltas. Twee feestelijk wapperende vlaggen. Eén mast.’
WRR-voorzitter Pauline Meurs valt haar bij met een quote van de Emmy-winnende actice Maryam Hassouni. ‘Als mensen vragen waar ik vandaan kom, dan zeg ik ‘Nederland’. Ja, maar waar ben je geboren?’ Vragen ze dan. ‘In Amsterdam.‘ ‘Maar waar komen je ouders dan vandaan?’ Daarom zeg ik voortaan maar meteen dat ik Marokkaanse ben.’ Meurs illustreert met deze woorden de manier waarop Nederlanders met een allochtone achtergrond zich voortdurend door de buitenwereld in een hokje gestopt weten.
En dus pleit de WRR in het meer dan 200 pagina’s dikke rapport Identificatie met Nederland voor meer nadruk op ontmoeting en dialoog tussen mensen die zich op verschillende wijzen met Nederland identificeren. Want: vergeet het woord identiteit, identificatie is het nieuwe sleutelwoord, zo leert het rapport van de WRR. Bron: DePers.nl
to top
Moderne koffiebars schieten de grond uit
ROTTERDAM - Het aantal koffiebars in Nederland groeit explosief. Alle grote merken in Nederland kondigen forse uitbreidingen aan om verder in te spelen op het buitenshuis koffiedrinken.Intussen blijft de grote internationale favoriet Starbucks alleen actief buiten Nederland en heeft vooralsnog geen plannen hier een zaak te openen. Harde cijfers zijn er niet, maar als alle plannen worden opgeteld zou het aantal moderne koffiebars de komende vijf jaar met meer dan honderd zaken kunnen groeien, vooral in de Randstad en grote steden daarbuiten. Zo wil de Coffee Company binnen drie jaar 25 zaken in de Randstad openen. Nu heeft die er nog twaalf in Amsterdam. Bagel & Beans wil groeien naar zeventig. „We willen er per jaar zo’n tien openen op franchisebasis“, zegt medeoprichter R. Bakker.
Concurrentie
De Duitse keten Piacetto en het Italiaanse Illy openen in Rotterdam hun eerste vestigingen. Beide willen er over drie jaar dertig in Nederland hebben. Bij Douwe Egberts wil een woordvoerder uit concurrentieoverwegingen niet precies zeggen hoeveel zaken het de komende jaren wil openen.
Slechte koffie funest voor werklust
AMSTERDAM - Goede koffie is voor driekwart van de mannelijke beroepsbevolking een belangrijke arbeidsvoorwaarde op het werk. Dat constateren onderzoekers van het bureau Motivaction in een steekproef onder ruim vijfhonderd mensen.De onderzoekers constateren dat in een onderzoek naar de invloed van koffie op het werk. Een slechte bak koffie is volgens 60 procent van de ondervraagden van negatieve invloed op de lust om te werken. Voor bijna 80 procent is koffie van invloed op de sfeer op het werk. Bijna 90 procent van de werknemers verwacht dan ook „gewoon een lekker bakkie koffie” van hun baas te krijgen.